Veselīgs uzturs sportistiem

Pievienoja Okt 21, 2015

Veselīgs uzturs ir ikviena cilvēka veselības pamatā, tāpēc ir jārūpējas, lai tas vienmēr būtu pilnvērtīgs, sabalansēts, kā arī daudzveidīgs. Veselīga dzīves veida cienītājiem īpaši, ja tiek veiktas regulāras fiziskas aktivitātes, noteikti ir daudz rūpīgāk jāpiedomā pie sava uztura, jo nepieciešams patērēt tādus pārtikas produktus, kas sniedz pietiekami daudz enerģijas.

Pats svarīgākais sportistiem ir uzņemt daudz šķidruma. Arī cilvēkiem, kas nelabprāt nodarbojas ar sportu un labāk izvēlas zvilnēt dīvānā vai sauļošanās krēslā, ir nepieciešams dienas laikā izdzert vismaz 2 litrus ūdens, tomēr, ja cilvēks vēl papildus aktīvi nodarbojas ar sportu, tad nepieciešamais ūdens daudzums palielinās. Optimāli ir jāuzņem 2,5 – 3 litri dienā. Turklāt pats svarīgākais ir uzņemt ūdeni regulāri un negaidīt līdz parādās slāpes, jo tad jau organisms ir zaudējis nelielu daļu vajadzīgā ūdens. Fiziskās slodzes laikā ieteicams dzert ūdeni nelielās devās un maziem malciņiem; 2 stundas pirms treniņa vajadzīgs izdzert apmēram 0,5 litrus negāzēta, tīra ūdens.

Lai organismam pietiktu spēka un enerģijas, kā arī tiktu nodrošināti dažādi organisma procesi, noteikti ir nepieciešams sabalansēts uzturs, kurā tiek uzņemtas gan olbaltumvielas, gan ogļhidrāti, gan nepiesātinātās taukskābes, gan šķiedrvielas, minerālvielas un vitamīni. Obligāti ir jāēd brokastis. Vislabāk no rītiem ir ēst graudaugu produktus, piemēram, rīsus, griķus, auzu pārslas, kas sniegs organismam nepieciešamās vielas, kā arī radīs sāta sajūtu un nodrošinās enerģijas rezerves visai dienai. Graudaugu produkti ir jālieto arī 1,5 līdz 2 stundas pirms treniņa. Tāpat sportistu viens no uztura pamatproduktiem ir makaroni (vislabāk pilngraudu), kas ir bagātīgs salikto ogļhidrātu avots. Tomēr šāda veida pārtika pirms treniņa ieteicama tikai tādā gadījumā, ja makaroni tiek ēsti vismaz 2 stundas pirms tam. Protams, klāt jāpievieno arī liesa gaļa vai zivs, kā arī dažādi dārzeņi, piemēram, brokoļi, kas nodrošinās organismu gan ar vitamīniem, gan šķiedrvielām.

Ikvienam cilvēkam, īpaši sportistiem, kuriem ir lielāka fiziskā slodze, nepieciešams uzturā ieviest arī nepiesātinātās taukskābes omega-3 un omega-6, kuras pats organisms nespēj sintezēt. Tas nozīmē, ka vismaz 3 reizes nedēļā ir jāēd treknās zivis, kurās ir vērtīgās omega-3 taukskābes. Vēl biežāk ir jālieto liesa gaļa, jo gan gaļa, gan zivis ir vērtīgi olbaltumvielu avoti. Tā kā zivis, bet jo īpaši gaļa ir organismam grūtāk pārstrādājama, tad šos pārtikas produktus jāuzņem vismaz 2,5 līdz 3,5 stundas pirms fiziskās slodzes. Gaļu vislabāk ir sautēt, vārīt vai arī grilēt; arī zivs būs daudz veselīgāka, ja tā tiks grilēta follijā.

Noteikti ēdienreizēs nedrīkst aizmirst arī dārzeņus un augļus. Dārzeņi būtu jāēd vismaz divas reizes dienā, turklāt tiem jābūt visdažādākajiem. Dārzeņi ir pilni ar vērtīgajām minerālvielām, kā arī vitamīniem, turklāt tos var lietot neierobežotā daudzumā. Arī augļus ir nepieciešams ēst daudz, jo tie satur daudz šķidruma un izvada no organisma dažādus toksīnus. Taču, tā kā to sastāvā ir vienkāršie ogļhidrāti jeb dažādi cukuri (fruktoze, glikoze), tad tos nevar ēst neierobežotā daudzumā. Vislabākie augļi tieši sportistiem ir banāni, tāpat ieteicami neilgi pirms treniņa vai tā laikā ir āboli un bumbieri.

Pēc treniņa, kad organisms ir zaudējis jau ļoti daudz enerģijas rezervju, tad vislabāk un ātrāk šis rezerves ir atjaunot ar riekstiem vai arī žāvētiem augļiem. Tāpat ir ieteicams pēc fiziskās slodzes lietot uzturā liesus piena produktus, piemēram, jogurtu, kefīru vai arī “Spēka pienu”.

Mūsu komanda cer, ka šis raksts tev būs noderīgs!(Un ja tā ir tad varbūt iesaki mūs savos sociālajos tīklos!)