Veselīgs uzturs grūtniecības laikā

Pievienoja Aug 28, 2015

Ikvienam cilvēkam ir nepieciešams veselīgs un sabalansēts uzturs, taču grūtniecības laikā, ja pirms tam nav ievērots veselīgs dzīves veids, noteikti ir jāpievērš uzmanība tam, kas tiek uzņemts organismā ar pārtiku. Grūtniecība ir laiks, kad jārūpējas ne tikai par savu, bet arī gaidāmā bērniņa veselību, tāpēc ir svarīgi ēst pareizi un veselīgi, jo ir jānodrošina gan sevi, gan augošo mazuli ar nepieciešamajiem vitamīniem, šķiedrvielām un citām vielām.

Veselīga, pilnvērtīga un sabalansēta uztura viena no pamatlietām ir atteikšanās no kaitīgajiem ieradumiem, respektīvi, jāsamazina alkohola, kafijas, melnās tējas patēriņš. Grūtniecības laikā, lai gan tas var šķist jau vispārzināmi, no šiem šķidrumiem ir kategoriski jāatsakās, īpaši no alkohola, jo tas var kavēt bērna attīstību, kā arī radīt garīgo atpalicību. Noteikti aizliegts ir arī smēķēt, jo tad tiek samazināta skābekļa padeve orgāniem, kā arī sašaurinās asinsvadi. Attiecībā uz kafiju un melno tēju – tās gan nav aizliegtas, taču ikdienas patēriņš ir jāsamazina; ja ir iespējams, tad arī no šiem dzērieniem vajag atteikties.

Grūtniecības laikā organisms daudz vairāk pieprasa dažādas šķiedrvielas un minerālvielas, tāpat ir tas jānodrošina arī ar dažādiem vitamīniem. Atkarībā no sezonas, ir ļoti daudz ieteicams ēst augļus un dārzeņus, kā arī dārzā atrodamos zaļumus. Tie ir bagāti ar ogļhidrātiem, kas nepieciešami ikdienas enerģijas devai, kā arī tajos ir ļoti daudz vērtīgu uzturvielu un vitamīnu. Augļi un dārzeņi, protams, pirms lietošanas ir jānomazgā zem tekoša ūdens; tos labāk sagatavot tvaicētus nelielā ūdens daudzumā, taču noteikti nevajag cept eļļā. Veselīgākus ēdienus iespējams pagatavot, pārtikas produktus ietinot follijā. Svarīgi ir arī uzņemt citus pārtikas produktus – gaļu, zivi. Vislabāk lietot uzturā liesu gaļu (trusis, tītars), arī sarkano gaļu, kas nodrošina organismu ar dzelzs rezervēm. Lai gan arī dzīvnieku aknās ir ļoti daudz dzelzs, tomēr no šī orgāna izmantošanas uzturā labāk grūtniecības laikā atteikties vai arī samazināt patēriņu līdz minimumam, jo aknu sastāvā ir koncentrēts A vitamīns, kas grūtniecēm nav ieteicams. Zivis noteikti ir neaizstājams pārtikas produkts, jo satur vērtīgās taukskābes, vitamīnus un citas uzturvielas. Taču pirms zivs ēšanas vienmēr ir jāpārliecinās, vai tā ir pilnībā gatava un izcepusies – ja vidus ir jēls, tad to nevajag ēst. Arī gaļai ir jābūt kārtīgi pagatavotai – izvārītai, izsautētai vai izceptai. Grūtniecības laikā nedrīkst aizmirst arī par piena produktu lietošanu, tomēr izvairīties vajag no nepasterizētiem un nenogatavinātiem piena produktiem, piemēram, mīkstie sieri. Tāpat ir vienmēr jāpārbauda produktu derīguma termiņš – nekādā gadījumā nevajag lietot uzturā pārtikas produktus, kam ir beidzies derīguma termiņš.

Ēdienu pagatavošanā ieteicams ir izmantot tieši olīveļļu vai arī rafinētu rapšu eļļu. Noteikti jāsamazina vai arī vispār jāpārtrauc lietot sāls, kā arī rafinēts cukurs. Ja nav iespējams iztikt bez cukura radītā salduma pie tējas, tad daudz labāk ir to aizstāt ar medu.

Viens no svarīgākajiem veselīga uztura nosacījumiem, kas attiecas ne tikai uz grūtniecēm, ir liels šķidruma patēriņš dienā. Dienas laikā ieteicams izdzert vismaz 2 litrus šķidruma. Tomēr tas gan neattiecas uz saldinātiem un gāzētiem dzērieniem. Vislabāk ir dzert tīru, negāzētu ūdeni, vajadzības gadījumā garšai pievienojot citrona vai apelsīna šķēli, vai arī citus dārzā atrodamus labumus. Ūdens ir jāpadzeras ne tikai tad, kad slāpst, bet gan ik pa laiciņam, šādā neļaujot organismam dehidrēties.