Vai cukurs ir “baltā nāve”?

Pievienoja Aug 28, 2015

Aizvien biežāk ir dzirdams, ka cukurs tiek dēvēts par “balto nāvi”. Bet vai patiešām šajā gadījumā “velns ir tik melns kā to mālē”? Cukurs ir viens no vienkāršajiem ogļhidrātiem, turklāt tam pat ir vairāki veidi – fruktoze jeb augļu cukurs, glikoze jeb vīnogu cukurs un saharoze jeb galda cukurs. Teorētiski cilvēkam no visām dienā nepieciešamajām kalorijām ir jāuzņem apmēram 60% kaloriju tieši ar ogļhidrātu palīdzību. Ja jau cukurs ir ogļhidrāts, tad jau tā lietošanai nevajadzētu kaitēt cilvēka veselībai. Taču šeit vēlreiz pierādās teiciens – “kas par daudz, tas par skādi”. Tieši tāpat ir arī ar cukuru jeb balto nāvi.

Ogļhidrāti ir galvenais cilvēka ikdienas enerģijas avots, kas palīdz funkcionēt un aktivizēt dažādus organismā notiekošus procesus. Dienā cilvēkam ir jāuzņem 300g līdz 500g ogļhidrātu; 1g ogļhidrātu ir 4 kcal. Tāpat kā citi ogļhidrāti, arī 1g cukura sniedz cilvēkam enerģijai nepieciešamās kalorijas. Ne velti ir dzirdēts, ka maziem bērniem nedrīkst vakarā dot pārtikas produktus, kas bagāti ar cukuru – enerģijas tad pietiek visai naktij.

Uzņemot pārāk daudz enerģijas dienas laikā, bet to nepatērējot ar fiziskām aktivitātēm, organismā enerģijas rezerves uzkrājas. Drīz vien sāk veidoties zemādas tauku slānis. Paaugstinātas aptaukošanās gadījumos tiek organismam nodarīts liels kaitējums – tiek apgrūtināta sirds un asinsvadu sistēma, paaugstināts asinsspiediens. Beigu beigās iespējams saslimt ar cukurslimību.

Tieši tāpēc nav ieteicams uzņemt vairāk kā 10% no nepieciešamās enerģijas devas ar cukuru. Atšķirībā no citiem ogļhidrātiem, kuros ir daudz citu vērtīgu uzturvielu, šķiedrvielu un vērtīgu vitamīnu, cukurā ir vien enerģija un dažas uzturvielas. Līdz ar to, ja pārmērīgi tiek lietots cukurs, tad organisms neuzņem nepieciešamās vielas. Tieši tāpēc arī cukuru var bez jebkādām problēmām izslēgt no ēdienkartes pavisam – veselībai tas noteikti nekādu kaitējumu nenodarīs.

Cukuri tiek izmantoti lielākoties to saldās garšas dēļ – dažādos dzērienos un pārtikas produktos tie izmantoti kā saldinātāji. Saharoze jeb galda cukurs nav no veselīgākajiem, tāpēc, ja nepieciešams ko saldināt, tad labāk ir izvēlēties glikozi vai fruktozi, kas satur vairāk vērtīgās uzturvielas.

Cukurs ir “baltā nāve” tikai gadījumos, ja tas tiek lietots pārmērīgi – nelielās devās cukurs kaitējumu veselībai nenodarīs. Taču tā kā ikdienā cilvēki jau tā uzņemt daudz neveselīgas pārtikas, tad nav vēl nepieciešams apgrūtināt savu organismu ar cukuru.