Uztura piramīda

Pievienoja Aug 28, 2015

Veselīgs uzturs ir uzturs, kāds būtu jālieto ikvienam cilvēkam, kuram ir svarīga sava veselība, respektīvi, visiem. Diemžēl veselīgu uzturu ievēro vien nedaudzi cilvēki, jo liela daļa cilvēku domā, ka veselīgs uzturs nozīmē nemitīgas diētas, savu vēlmju ierobežošanu attiecībā uz ēdieniem. Patiesībā veselīgs uzturs nemaz nav tik ierobežojošs un vienveidīgs – ļoti svarīga ir ēdienu dažādība, sabalansējot pārtikas produktus tā, lai tiktu uzņemtas visas veselībai nepieciešamās vielas.

Viens no labākajiem palīgiem, kas var ātri vien palīdzēt sākt ēst veselīgi, ir uztura piramīda, kuru izveidojuši amerikāņu zinātnieki. Tā ātri un vienkārši parāda, kādas pārtikas grupas dienas laikā nepieciešams uzņemt vairāk, bet kuras mazāk. Uztura piramīda izveidota tāda, lai rūpētos par cilvēka veselību – tās ievērošana noteikti ļaus izvairīties no dažādām veselības problēmām, kā arī nodrošinās organismu ar visām nepieciešamajām vielām pietiekamā daudzumā. Tā ir kā shematisks paraugs tam, kā ikdienā ir jāsabalansē sava ēdienkarte.

Uztura piramīdas pats pamats ir graudaugu grupa. Kā jebkuram pamatam, uz tā “pleciem” turas viss pārējais uzturs; tas arī nosaka proporcionāli to daudzumu, kāda ir jāuzņem pārējie produkti no citām pārtikas grupām. Šī produktu grupa ir dienā jāuzņem visvairāk. Te ietilpst tādi produkti kā maize, graudaugi, milti, kartupeļi, rīsi, kukurūza, visa veida putras, makaroni; tāpat arī šeit ietilpst diedzētas sēklas. Galvenās uzturvielas, kuras tiek uzņemtas ar šiem produktiem, ir ogļhidrāti, olbaltumvielas, šķiedrvielas, dzelzs, kalcijs, tāpat arī tiek uzņemti B vitamīni. Bez šīs uztura grupas nav iespējams veselīgs cilvēks, tāpēc arī visi produkti ikdienā ir jālieto diezgan daudz. Tomēr jāņem vērā, ka visi produkti ir arī veselīgi jāpagatavo – “frī” kartupeļi noteikti nevar kļūt par veselīga uztura pamatu. Šīs uztura grupas produkti savas vērtīgas vielas nezaudēs vai zaudēs salīdzinoši mazāk, ja tiks lietoti uzturā svaigi, vārīti vai sautēti; noteikti ir jāizvairās no cepšanas.

Otrā pārtikas grupa, kas nodrošina cilvēku ar tādām vielām kā ogļhidrāti, C un citiem vitamīniem, šķiedrvielām, karotīnu, ir augļi un dārzeņi. Daudzveidīga un bieža šīs pārtikas grupas produktu lietošana ir vajadzīga ikviena cilvēka veselībai. Šeit pieder visa veida augļi, ogas un dārzeņi, piemēram, arbūzi, ķirbji, banāni, avokado, pupiņas, zirņi un daudzi citi pārtikas produkti. Lietošana uzturā ieteicama svaigā veidā vai arī tvaicējot, konservējot, žāvējot.

Trešā pārtikas grupa, kas jālieto veselīga uztura cienītājiem, tomēr proporcionāli mazāk nekā pirmā vai otrā grupa, ietver zivis, gaļu, olas un piena produktus. Katra no pārtikas grupām piedāvā organismam uzņemt dažādas vielas, bet kopumā šī grupa nodrošina cilvēku ar olbaltumvielām, veselīgajiem taukiem un dažādiem vitamīniem. Ievērojot mērenību, ikdienā ir jālieto gaļa un zivis. Veģetāriešiem noteikti ir jālieto alternatīvu uzturvielu produkti, jo gaļa ir ļoti vērtīgs dzelzs un B vitamīnu avots. Piena produkti dod organismam iespēju uzņemt kalciju, A,B un D vitamīnus. Uz visu šo pārtikas grupu attiecas tas, ka ēdiens ir pareizi jāpagatavo, lai nodrošinātu organismu ar vērtīgajām vielām; jāizvairās no trekniem produktiem, piemēram, jogurtiem, treknām desām, nav ieteicama omlete vai cepta ola.

Pēdējā grupa, kura uzturā ir jālieto pēc iespējas minimālāk, ir taukvielas, alkohols un saldumi. Tie satur izdzīvošanas enerģiju, kas gan ir diezgan īslaicīga. Tā kā šie produkti tomēr ir iekļauti uztura piramīdā, tas nozīmē, ka pilnībā no tiem izvairīties nevajag (šeit gan runa nav par alkoholu), citādi var rasties tādas problēmas kā bezmiegs, hormonālie traucējumi, dismenoreja un citas problēmas.