Sāls – lietot vai nelietot?

Pievienoja Sep 25, 2015

Ārsti un uztura speciālisti allaž uzsver, ka nedrīkst aizrauties ar sāļu ēdienu lietošanu uzturā, jo tas izraisa virkni veselības problēmu. Bet jāzina arī tas, ka pilnībā izslēgt sāli no uztura arī nedrīkst, jo tas veic vairākas veselībai nozīmīgas funkcijas. Par to, kādas ir sāls pozitīvās un negatīvās īpašības, lasiet turpinājumā.

Sāls ķīmiskais nosaukums ir nātrija hlorīds, bet nātrijs un hlors cilvēka organismā veic svarīgu dzīvības procesu regulēšanu – piedalās būtiskos vielmaiņas procesos un ūdens līdzsvara regulēšanā. Ja cilvēkam ir ilgstošs ūdens un sāls deficīts, veselību skar nopietnas problēmas, tāpēc jāseko līdzi to abu līdzsvaram organismā.

Nātrija un hlora joni piedalās nieru funkciju veikšanā, kā arī ir svarīgi gremošanas sulu veidotāji. Nātrijs un hlors saista un aiztur ūdeni audos, nodrošinot audu tonusu. Nātrija hlorīds jeb sāls veicina ūdens uzņemšanu no zarnām. Vienkāršiem vārdiem sakot, sāls ir galvenais ūdens apmaiņas regulators ūdens aprites sistēmā. Nātrijas savienojumā ar kāliju atbild par šūnu membrānu sasprindzinājuma regulāciju, kas mainās dažādu kairinājumu dēļ.

Ja organismā ir par maz sāls, cilvēku piemeklē nogurums, reiboņi, apātija un ekstremālos gadījumos par šoks. Par sāls trūkumu var liecināt arī nieru funkciju traucējumi, jo tās zudums vienmēr ir saistīts ar ūdens zudumu organismā. Kā rāda pieredze, realitātē ir ļoti grūti neuzņemt sāli, jo nātrija hlorīts lielākos vai mazākos daudzumos ir it visur.

Pārlieku bieža sāls lietošana lielos daudzumos noslogo nieres, sirdi, vēnas un asinsrites sistēmu kopumā, radot hipertoniju un augstu asinsspiedienu, kas savukārt izraisa sirds un asinsvadu slimības, kā arī rada insulta vai infarkta risku. Pārmērīga sāls lietošana organismā piesaista šķidrumu, veicinot pampumu un tūsku. Šī iemesla dēļ nereti pie liekā svara ir vainojami nevis taukaudi, bet aizturētais šķidrums, tāpēc uztura speciālisti iesaka patērēt daudz ūdens, lai izskalotu no organisma sāļus un līdz ar to arī lieko šķidrumu. Lai mazinātu sāls daudzumu organismā, ir jālieto pietiekami daudz šķidruma, kas būtu 80-100 ml uz 1 g vārāmās sāls.
Ieteikumi, lietojot sāli:

  • Aizvietojiet sāli ar jodēto, fluorēto sāli, kā arī garšvielām vai saknēm;
  • Ēdiena sālīšanai nelietojiet sālītas piedevas, piemēram, marinētas sēnes, gurķus vai buljonu;
  • Pagatavotus ēdienus un pusfabrikātus papildus nesāliet, ja uz tiem sāls jau ir norādīts kā piedeva;
  • Ēdnīcās izvēlieties ēdienus ar pēc iespējas dabiskāku garšu, kā arī atsakieties no jau sālītām dārzeņu sulām;
  • Lietojiet uzturā ēdienu, tostarp, maizi, desu, sieru u.tml., kurā ir zems sāls saturs;
  • Pirms gatavojaties sālīt ēdienu, padomājiet, vai bez tā tiešām nav iespējams iztikt?