Omega taukskābes

Pievienoja Aug 28, 2015

Omega taukskābes ir vienas no tām nepiesātinātajām taukskābēm, kuras noteikti ir jāuzņem ar uzturu, jo cilvēka organisms tās pats nesintezē. Omega taukskābēm piemīt spēja samazināt kardiovaskulāro slimību saslimšanas risku, tās var normalizēt sirdsdarbību, kā arī neļauj veidoties trombiem. Vissvarīgāk ir regulāri uzņemt omega-3 un omega-6 nepiesātinātās taukskābes.

Alfa-linolēnskābe jeb omega-3 un linolēnskābe jeb omega-6 nodrošina organismā dažādu procesu darbību, jo tās ir ļoti aktīvas vielas. Šīs taukskābes caur pārtikas produktiem ir jāuzņem organismā diezgan daudz, taču pats svarīgākais ir ieturēt pareizu attiecību. Omega-6 taukskābes ir jāuzņem divas reizes vairāk nekā omega-3. Taču noteikti ir jāatceras, ka pārmērīga omega-6 taukskābju uzņemšana var radīt arī veselībai nevēlamas blaknes. Blakus visiem nepieciešamajiem procesiem, omega-6 taukskābēm piemīt spēja radīt iekaisumu, kas var izvērsties hroniskās slimībās, ja tas tiek patērēts pārāk daudz. Tieši tāpēc ir svarīgi sabalansēt omega-6 un omega-3 daudzumu organismā, jo omega-3 taukskābēm ir tieši pretēja iedarbība – tām piemīt spēja mazināt iekaisumu.

Omega-6 taukskābes ir vajadzīgas normālai smadzeņu darbībai, reproduktīvajai sistēmai, sirds un artēriju veselīgai darbībai, tāpat arī vielmaiņai, kā arī matu un nagu augšanai. Šo taukskābi ir iespējams uzņem ar dažādiem produktiem – galvenie omega-6 avoti ir zivis, gaļa, rieksti un augu eļļas. Visvairāk omega-6 taukskābju ir vīnogu kauliņu eļļā, kukurūzas eļļā, kokvilnas sēklu eļļā, kā arī valriekstos. Daudz nepiesātināto taukskābju ir arī dažādos citos riekstos – pekanriekstos, pistācijās, Indijas riekstos un mandelēs; arī zemesriekstu sviestā, margarīnā, pīļu taukos, kā arī linsēklu, sezama un rapšu eļļās. Nedaudz mazāk omega-6 ir saulespuķu un makadamijas riekstu eļļās, olīveļļā, tāpat arī vistas aknās un vistā ar ādu, zosu taukos, avokado, olās, olīvās. Maz šīs vērtīgās vielas ir kokosriekstu un palmu kodola eļļās, makadamijas riekstos, vistas filejā, sierā, pilnpienā. Ar nepieciešamajām omega taukskābēm proporcionāli visvērtīgākā ir kaņepju eļļa.

Omega-3 taukskābes palīdz veidot elastīgas šūnu sieniņas, ir nepieciešamas acīm un smadzeņu darbībai. Tāpat arī tiek regulēta hormonālā darbība, tiek samazināts demences, infarkta un vēža saslimšanas risks; regulējas arī cukura līmenis, uzlabojas garastāvoklis, samazinās svars, kā arī tiek mazinātas muskuļu un locītavu sāpes. Omega-3 iespējams uzņemt ar tādiem pārtikas produktiem kā zivīm un zivju eļļām, valriekstiem un to eļļu, tāpat arī maltām linsēklām, linsēklu un čia sēklu eļļām.