Kas ir olbaltumvielas?

Pievienoja Aug 28, 2015

Olbaltumvielas ir vienas no vērtīgākajām vielām, kas ikdienā ir jāuzņem cilvēka organismam. Tās palīdz cilvēka ķermenim aktivizēt dažādus iekšējos procesus, kā arī augt. Olbaltumvielas sastāv no dažādām aminoskābēm, kurām citreiz pievienojas klāt arī citas vielas. Olbaltumvielas bieži vien mēdz dēvēt arī par proteīniem, lai gan šie abi termini nav absolūti sinonīmi. Olbaltumvielas, kuras sastāv no vienas vai vairākām aminoskābēm, ir proteīni, taču, ja klāt ir vēl citas vielas piejaukums, tad olbaltumviela ir proteīds (hemoglobīns). Ikvienam cilvēkam ir nepieciešams uzņemt organismā olbaltumvielas, taču to daudzums gan ir atkarīgs no dažādiem faktoriem – paši svarīgākie ir vecums un cilvēka nodarbošanās (mazkustīgāka darba darītājiem uzņemamais olbaltumvielu daudzums ir mazāks); tāpat arī grūtniecēm ir jāuzņem vairāk olbaltumvielu nekā citiem cilvēkiem.

Olbaltumvielas ikviena cilvēka organismam ir ļoti nepieciešamas, – šo aminoskābju galvenais uzdevums ir apgādāt organismu ar izejmateriāliem, no kā veidojas un atjaunojas dažādas šūnas un audi; tāpat arī olbaltumvielas sniedz nelielu daļa no cilvēkam dienā nepieciešamās enerģijas devas – ja netiek pietiekamā daudzumā uzņemti ogļhidrāti vai taukvielas, tad olbaltumvielas kompensē zudušo enerģijas daudzumu. Olbaltumvielas arī piesaista dažādas vielas, kurām palīdz izšķīst un neļauj nogulsnēties, piemēram, urīnskābi vai holesterīnu; tās arī uztur līdzsvaru starp skābēm un bāzēm. Dažu olbaltumvielu sastāvā ir tādas aminoskābes, kuras obligāti ir jāuzņem ar uztura palīdzību, jo pats organisms šīs vielas nesintezē – tās sauc par neaizstājamajām aminoskābēm.

Caur ēdienu ir jāuzņem tādas aminoskābes kā lizīns, histidīns, triptofāns, treonīns, valīns, arginīns un vēl citas aminoskābes. Dažas no aminoskābēm nepieciešamas augšanas un attīstības procesiem (lizīns, triptofāns), citas nodrošina tādas funkcijas kā urīnvielas veidošanos (arginīns).

Olbaltumvielas ir iespējams uzņemt ar dzīvnieku un augu valsts produktiem, tomēr ne visām olbaltumvielām ir augsta bioloģiskā vērtība. Piemēram, visvairāk aminoskābju ir vistas olās (dzeltenumos), tāpat arī piena produktos (piens, biezpiens). Noteikti uzturā ir jālieto arī kartupeļi, kāposti un rīsi, kā arī soja. Lai uzņemtu pēc iespējas vairāk un dažādākās organismam nepieciešamās aminoskābes, tad floras produkti ir jākombinē ar faunas produktiem. Kopumā gan vairāk ieteicams ēst dzīvnieku valsts produktus – piena produktus, gaļu. Taču svarīgi gan atcerēties, ka, jo liesāka ir gaļa, jo vairāk vērtīgo vielu tajā atrodas; tāpat arī muskuļu audu gaļas gabali ir vērtīgāki. Piemēram, noteikti uzturā ir jālieto truša gaļa, liellopa muguras gaļa, cūkgaļas šķiņķis. Protams, liela nozīme ir arī pārtikas apstrādei – daudz vērtīgāk ir ēst tos pārtikas produktus, kas ir vārīti nevis cepti, jo vārīta gaļa vai zivs daudz labāk asimilējas organismā.