5 veselīga uztura padomi

Pievienoja Aug 28, 2015

Veselīgs uzturs būtu jāievēro katram cilvēkam, jo šādā veidā iespējams izvairīties no saslimšanas ar dažādām slimībām, tāpat arī tiek paaugstināts ķermeņa tonuss un uzlabota pašsajūta. Veselīgs uzturs ir arī viens no skaistuma pamatakmeņiem,jo nav noslēpums, ka ātrās uzkodas un ķīmiskām vielām piebāzti produkti bojās ādas kvalitāti, elastību, cilvēks ātri nogurst un ir vieglāk nokaitināms, nemaz nerunājot par problēmām, kas rodas organisma iekšienē, ja “sliktā” pārtika tiek uzņemta regulāri. Tomēr daudziem cilvēkiem pietrūkst gribasspēka un sevis kontroles, lai spētu veselīgi ēst, turklāt arī apkārtējās vides kārdinājumi (reklāmas, piedāvājumu bagātīgais klāsts u.c.) ikvienu var pamudināt šad un tad pagrēkot. Ja diētas un stingrus režīmus ieturēt negribas vai nesanāk, taču ir vēlme ko darīt, lai uzlabotu savu uzturu, der atcerēties dažus nelielus padomus, kas noteikti drīz vien kļūs par ieradumu.

  1. Viens no svarīgākajiem padomiem, kuru noteikti vajag ievērot, ir brokastu ēšana. No rīta pieceļoties organismam ir nepieciešama enerģija, lai spētu aktīvi darboties. Tāpēc ir jāēd brokastis, kurās ir ogļhidrāti – svarīgākais enerģijas avots cilvēka organismam. Ja tomēr no rītiem liekas, ka ēst negribas vai arī vienkārši vienmēr trūkst laika, tomēr vajadzētu pa ceļam uz darbu vai skolu apēst kaut vai dažus gabaliņu šokolādes vai arī kādu augli. Brokastu izlaišana cilvēka organismam ir daudz kaitīgāka nekā šokolāde vai kāds cits saldums, tāpēc pirmais padoms – ēd brokastis!
  2. Cilvēka organisms sastāv no apmēram 80% ūdens, tāpat arī bez tā lietošanas nu nekādi nav iespējams izdzīvot. Lai organisms varētu pareizi darboties, kā arī nenomāktu galvassāpes, nogurums, noteikti ir dienas laikā daudz jādzer ūdens – vismaz 2 litri. Dienas laikā, īpaši karstā laikā, organisms ātri vien atūdeņojas, tāpēc ir nepieciešams atjaunot ūdens krājumus. Ūdeni arī ieteicams dzert 10 minūtes pirms ēšanas – tad ātrāk radīsies sāta sajūta. Tomēr svarīgi atcerēties, ka 30 minūtes pēc ēšanas un ēšanas laikā dzert neko nevajadzētu, lai gremošanas sistēma spētu pilnvērtīgi darboties un pārstrādāt uzņemto pārtikas daudzumu. Otrais padoms – dzer ūdeni!
  3. Tik daudz dzirdēts par apzīmējumu “balto nāvi”, kas attiecināts uz galda cukuru, kā arī sāli. Abi šie produkti kalpo kā garšas pastiprinātāji, taču patiesībā tie nemaz nav vajadzīgi vai arī ir ļoti viegli aizstājami. Turklāt pārmērīgs sāls un cukura patēriņš nodara organismam lielu kaitējumu – paaugstina asinsspiedienu, traucē sirds darbībai un veicina aptaukošanos; cukurs arī izraisa straujas garastāvokļa izmaiņas. Izvairīšanās no “baltajām nāvēm” noteikti būs tikai ieguvums, tāpēc trešais padoms – nelieto sāli un cukuru!
  4. Lai organisms spētu pareizi un labi funkcionēt, kā arī tiktu stimulēta dažādu procesu darbība, nepieciešams caur pārtiku uzņemt dažādas vielas – ogļhidrātus un olbaltumvielas. Tās palīdzēs atjaunot enerģijas krājumus, augt, veicinās vielmaiņu, atjaunos šūnas un audus. Pārāk maza šo vērtīgo vielu uzņemšana organismā var drīz vien sākt kaitēt veselībai, cilvēks būs noguris, īgns, nevesels ne tikai iekšēji, bet arī tas būs redzams ārēji – ādas, matu un nagu stāvoklis pasliktināsies. Ceturtais padoms – ar ēdienu uzņem ogļhidrātus un olbaltumvielas!
  5. Pat ja arī tiek ēsts tikai un vienīgi veselīgi, cilvēks izvairās no “sliktajiem” produktiem, tomēr nekāds veselīgais uzturs nesanāks, ja vien trūks fizisko aktivitāšu. Enerģija, kas tiek uzņemta galvenokārt ar ogļhidrātiem, tāpat arī olbaltumvielām un taukiem, ir dienas laikā kaut kā jāiztērē, citādi rezerves uzkrāsies zemādas taukos. Aptaukošanās noteikti nav veselīga uztura pamatā, tāpēc ir veselīgā ēšana jāsabalansē ar fiziskajām aktivitātēm. Tas, protams, nenozīmē, ka tagad ir obligāti 2 stundas katru dienu jāsvīst trenažieru zālē – pietiek arī ar pastaigu svaigā gaisā, izbraucienu ar riteņiem. Fiziskās aktivitātes iespējams savienot ar patīkamām izklaidēm draugu lokā. Līdz ar to piektais veselīgā uztura padoms – veic fiziskās aktivitātes!